Jak zdobyć i zatrzymać….grupę

Jesteśmy na początku drogi do realizacji naszych projektów. Myślę, że każdy z Was zastanawiał się, jak zachęcić, zaangażować młodzież w proponowane działania. Wiem, że na obecnym etapie działa już kilka grup. Zachęcam Was goraco do tego, abyście się podzielili refleksjami i doświadczeniami na temat organizowania grupy oraz formuły spotkań, która Waszym zdaniem pozwoli tę grupę zatrzymać na ciekawych dla młodzieży zajęciach zajęciach.

Witam Wszystkich gorąco w ten śnieżny poranek!Super, że powstał taki właśnie wątek.Prosiłabym bardzo o jakieś wskazówki, które pomogą mi w przeprowadzeniu spotkania i dyskusji na temat oglądanego filmu.Na zbliżającym się spotkaniu DKF-u zamierzamy oglądać Stowarzyszenie umarłych poetów-film na pewno znany większości.Jak wciągnąć młodych 13-16 letnich klubowiczów w dyskusję? Od czego zacząć? Może ktoś ma jakiś pomysł? Każda wskazówka na wagę złota :) Pozdrawiam!

Agnieszka Rojewska

Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Proszowicach

A jak przekonać gimnazjaliski, żeby chciały oglądać nudny -wg nich, film? Zaproponowałam „Sztuczki” i odpowiedziały ze to nuda. :) Ktoś ma jakiś pomysł? Boję się że następnym razem nie przyjdą.

Renata Machelska

Gminna Biblioteka Publiczna w Walimiu

Witam wszystkich gorąco , :D jest czasami trudno zdobyć grupkę dzieci lub młodzież .Ja miałam już kilka takich grup. Dorastają i odchodzą ,na ich miejsce zbieram nowych .Od kilku lat prowadzę grupkę takich chętnych dzieci i z nimi,obecnie prowadzę projekt.Organizuję im jakieś wycieczki ,dla zachęty do pracy .W ferie zimowe jedziemy do pana który zbiera, stare przedmioty .Rolnicze, z gospodarstwa domowego ,był ostatnio opisany w gazecie . Pani instruktor z Doradztwa rolniczego pomogła zorganizować ten wyjazd .Chcę aby dzieci zapoznały się z przedmiotami które są już dawno zapomniane . Ten wyjazd jest połączony z naszym projektem Ślady Przeszłości.Życzę wszystkim aby te nasze grupki dzieci i młodzieży można było zatrzymać jak najdłużej . :D :D

Teresa Kondej

Gminna Biblioteka Publiczna w Nowym Pilczynie (Łaskarzew)

Tereso – masz świetne pomysły! Jesteś przykładem osoby, która dokładnie wie o co chodzi w projekcie. Realizaujesz działania łącząc różne cele, korzystasz z pomocy sojuszników tworząc sieć osób, organizacji, które służą pomocą. Dzięki temu możesz zaproponować młodzieży coś ciekawego, co ją przyciągnie i zatrzyma. Takie raz zawiązane znajomości później procentują. Zobaczysz, że po pierwszym projekcie, drugi będzie toczyć się jeszcze sprawniej. Mówię to ze swojego doświadczenia. Za każdym razem pracując nad projektem nawiązujemy współpracę z jakąś nową osobą, czy instytucją to stanowi naszą „lokatę”, która procentuje. Dzięki niej możemy składać nowe wnioski i zdobywac fundusze na kolejne projekty. Mając partnerów jest łatwiej działać. Pani to robi w mikro skali, ale nie wykluczone, że za jakiś czas ta skala się powiększy :)

Anna Mirska-Czerwińska

koordynatorka kursu internetowego

Witam cieplutko !
Mam grupkę gimnazjalistów i też się głowię nad tym,żeby ich zatrzymać w już działającym MKF -ie.
Podzielę się z wami moimi pierwszymi „wypocinami” …
Zorganizowałam trzy spotkania w tym dwa organizacyjno -robocze dotyczące omówienia działalności MKF-u na podstawie materiałów z naszego kursu. Zaangażowałam klubowiczów do wykonania zadań : tworzenie projektów plakatu promującego nasz klub, dokonanie wyboru najciekawszego i opublikowanie go w prasie lokalnej-właśnie dziś się ukazał oraz wywieszenie w szkołach w bibliotece… zachęciłam do utworzenia FORUM KLUBU, BLOGA oraz do tworzenia regulaminu, nazwy klubu, Założyłam e-maila grupy i wysyłam im różne informacje dotyczące naszej działalności i zdjęcia ze spotkań, w ten sposób łatwiej podjąć dialog i zaprosić do odwiedzin w bibliotece.
20.01.2011r. odbyło się spotkanie, które zainaugurowało powstanie MKF-u. Na to spotkanie dwóch klubowiczów przygotowało prezentacje omawiające film pt.” Męska sprawa” i „Abel, twój brat ” , które stanowiły wprowadzenie do projekcji filmów. Po filmach dyskusja……. W TYM MOMENCIE CIESZĘ SIĘ, ŻE PANI KIEROWNIK UDOSTĘPNIŁA NAM MATERIAŁY METODYCZNE, DZIĘKUJĘ.
Aby nadać pewnej rangi pierwszej projekcji filmów, zaprosiłam Panią z redakcji Gazety Pomorskiej, która obejrzała z nami filmy , uczestniczyła aktywnie w dyskusji i napisze o nas w gazecie:)czekamy na artykuł! Między jedna projekcja a druga poczęstowałam klubowiczów słodkościami i napojami, miałam też niespodziankę dla każdego torebkę z chrupkami coś na styl popcornu w kinach:) Jutro kolejne spotkanie robocze MKF na którym dopracujemy regulamin, będziemy pracować nad programem klubu,wysłuchamy relacji osob odpowiedzialne za stworzenie bloga i forum . Omówienie i stworzenie programu filmowego dla dzieci na ferie zimowe przez klubowiczów itd.
Boję się, że nie dopisze frekwencja, już przed chwilą otrzymałam informacje,że niektórym coś wypadło i nie przyjdą:( 
Powstała też, krótka relacja z pierwszej projekcji skromnej dyskusji, którą napisała jedna z klubowiczek, dołączę inny razem ponieważ nie mam do niej dostępu.
Pozdrawiam i trzymam kciuki za moje koleżanki:)
Pozdrawiam

Alicja Goryńska

Biblioteka Publiczna im. J. Iwaszkiewicza w Sępólnie Krajeńskim

Alicjo, jestem pod ogromnym wrażeniem działań Twojej biblioteki. I to wszystko „ogarnia” jedna osoba :-) Jak miło słyszeć, że lokalna prasa interesuje się działaniami gminnych bibliotek. O chwilowe absencje młodzieży się nie martw. To się zdarza w każdej grupie, jest nie do uniknięcia. Trzeba tylko trzymać „rękę na pulsie”, pilnować, by nie stało się to normą i rozmawiać na ten temat. Twoi podopieczni poznali pewnie na pierwszym spotkaniu zasady pracy i mają świadomość odpowiedzialności za swoje działania. Życzę dalszych sukcesów i wysokiej frekwencji :-)Pozdrawiam

Agnieszka Mężyk

mentorka

Renata spytała nas jak reagować, gdy nasza propozycja filmu spotka się z komentarzem grupy „Ale nuda!”
Wszyscy, którzy pracują z młodzieżą spotkali się z pewnością wielokrotnie z taką reakcją. Nudne są książki, proponowane zadania, filmy, wszystko, co jest nieznane, choć trochę odmienne, trudne.
O sposoby radzenia sobie z takimi sytuacjami zapytałam osoby, które od lat prowadzą szkolne DKF-y.
Oto dwie sprawdzone, choć na pewno dyskusyjne metody:
1. Można uzgodnić z młodzieżą, że raz oni, raz prowadzący wybiera film. Opiekun musi zgodzić się na propozycje młodzieży i obejrzeć z nimi nawet najgłupszy film, za to grupa z równym zainteresowaniem ma podejść do propozycji opiekuna. Podobno taki układ świetnie się sprawdza.
2. Innym sposobem jest utrzymywanie tytułu filmu w tajemnicy do ostatniej chwili. Dopiero tuż przed projekcją (czasem po bardzo ciekawej i zachęcającej prelekcji) grupa dowiaduje się, co będzie oglądać. Młodzi nie mają czasu, żeby się źle nastawić. Film pozytywnie ich zaskakuje i mamy sukces!

Alicja podała nam jeszcze kilka fantastycznych metod, które sprawią, że młodzież będzie przychodziła na spotkania DKF-u niezależnie od filmu, który jej zaproponujemy. Warto z nich skorzystać!

Anna Mirska- Czerwińska

koordynatorka kursu internetowego

Dziękuję za wskazówki. Napewno skorzystam z opcji „film niespodzianka”. Proponowałam dziś również, że chętnie zobacze z nimi film, kóry zaproponują. Zobaczymy jakie będą propozycje. Dziś oglądaliśmy „Jasminum”, mimo małych kłopotów ze sprzętem udało nam się obejrzeć film do końca. I już jeste śmy umówieni na kolejne spotkanie.

Renata Machelska

Gminna Biblioteka Publiczna w Walimiu

Renato, moim sposobem na zainteresowanie młodzieży filmem, a przynajmniej na utrzymanie ich uwagi, jest przygotowanie i ukierunkowanie odbioru filmu. Przed projekcją, w trakcie wprowadzenia, można podzielić uczestników na małe grupy i „przydzielić” im do obserwacji konkretnego bohatera filmu. Ku mojemu zaskoczeniu takie ukierunkowanie powodowało, że młodzież przywiązywała się do swoich postaci i chętniej angażowała się w dyskusję.

Dorota Gołębiowska

mentorka

Świetny pomysł, Dorotko. Wszystkie filmy z Filmoteki Szkolnej wymagają wprowadzenia, omówienia, ukierunkowania. Podobnie jak w literaturze – aby dostrzec w dziele nowatorstwo i pełną jego wartość, należy przed przystąpieniem do lektury zapoznać się z fachowymi opracowaniami na ten temat. Choćby po to, by nie zaskoczył nas język tekstu i forma przekazu a dzięki temu, by sam utwór stał się bardziej zrozumiały. Zatem słowo wstępu przed projekcją – tak, jak najbardziej. Z doświadczenia wiem, że nawet z pozoru nudny film może stać się ekscytujący dzięki odpowiedniemu wprowadzeniu, które zmienia nasze nastawienie do tego obrazu. Pozdrawiam

Agnieszka Mężyk

mentorka

Witam Wszystkich serdecznie.Faktycznie z doborem filmu może być mały problem.My jak dotychczas trafiliśmy w gusta klubowiczów(nie było sprzeciwów).Filmy jak na razie są niespodzianką i gimnazjaliści dowiadują się o nich dopiero na spotkaniu i może właśnie to działa , że przychodzą :)Wczoraj oglądaliśmy ,,Małą miss”-komediodramat, ale jest super i momętami śmialiśmy się do łez. Polecam!

Agnieszka Rojewska

Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Proszowicach

Oglądaliśmy juz „Juno” i „Jaśminum”. Powiem szczerze, że z wyborem filmów mam jednak kłopot.

Renata Machelska

Gminna Biblioteka Publiczna w Walimiu

Jaki? Z pozyskaniem filmów czy w doborze filmu do możliwości odbioru grupy? ;)

Agnieszka Mężyk

mentorka

Witam,
młodzi ludzie chcą, żeby „coś” się działo. W mojej pracy z dziećmi i młodzieżą wykorzystuję różne metody do ich aktywizacji. Są to konkursy, gry i zabawy, odgrywanie scenek nie tylko literackich, kalambury itp. Bardzo dobrą formą do scalenia grupy są wspólne wycieczki i organizowanie imprez (nie koniecznie wielkich). Poza tym młodzież chce mieć wpływ na otaczającą rzeczywistość, dlatego nie zabraniajmy im samodzielnego dochodzenia i poszukiwania rozwiązań na interesujące ich tematy. Małymi kroczkami niech dochodzą do samodzielnego działania. Na pewno sprawi im to wiele satysfakcji. A narzucanie czegokolwiek (nie tylko u młodych ludzi) budzi niechęć czy nawet sprzeciw.Podpowiadać, ;) ukierunkowywać – nie narzucać. :) 
Pozdrawiam

Małgorzata Szabelska

Gminna Biblioteka Publiczna w Jeziorzanach

I z doborem i z pozyskaniem. Filmy wypożyczamy z naszej biblioteki powiatowej, ale nie posiadają wielu tytułów, które pojawiają się czy to na forum czy w sprawozdaniach. Jakie macie doświadczenia z filmami z Internetu? Miałam problem z płytą DVD i końcówkę oglądalismy w internecie. Jak sprawdzić, które strony z filmami działają legalnie?

Renata Machelska

Gminna Biblioteka Publiczna w Walimiu

polecam http://www.iplex.pl :D

Małgorzata Szabelska

Gminna Biblioteka Publiczna w Jeziorzanach

Bardzo się cieszę że powstał taki wątek „Jak zdobyć i zatrzymać grupę”. Bardzo ciekawe wypowiedzi i wskazówki. Ja na razie nie mam żadnej grupy, brak miejsca-remont biblioteki. Z wielkiem zaciekawieniem czytam proponowane rozwiązania, :D na pewno mi się przydadzą.
Pozdrawiam

Alicja Bober

Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna Dobre Miasto im. Korczaka

Na pierwsze spotkanie wybrałyśmy film „Nienormalni” i nie zamierzamy tego ogłaszać – to ma być niespodzianka, myślę, że miła ;)
Potem oczywiście będziemy konsultować wybory filmów wraz z klubowiczami. Prowadzę Dyskusyjny Klub Książki i jakoś tak się składa, że im nudniejsza książka, im mniej podobała się klubowiczkom, tym bardziej żywa była dyskusja. Tak samo może być z filmem…

Izabela Putz

Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Nowym Tomyślu

Jeśli chdzi o dostęp do filmów, warto zaprzyjaźnić się z najbliższą szkołą, np. gimnazjum i korzystać z dostępnych tam filmów w pakietach „Filmoteki Szkolnej”. Warto też sprawdzić zasoby własne i najbliższych znajomych. W ostateczności można skorzystać z wypożyczalni, ale to na pewno wymaga dłuższej wycieczki i generuje koszty. Można też zwrócić się do czytelników z prośbą, aby poinformowali o swoich ciekawych zasobach lub możliwości przekazania filmów do biblioteki (np. kara za przetrzymanie książki:)). Jeśli będziecie chcieli zakupić zestw nowości DVD do biblioteki, trzeba pewnie będzie postarać się o sponsorów. Może miejscowi przedsiębiorcy udzielą wsparcia finansowwego (np. w zamian za umieszczenie ich logotypu na tablicy przyjaciół biblioteki). Warto też sięgnąć do darmowych zasobów sieci, do których linki zamieszczała już Zuzanna. Jeśli macie jeszcze inne pomysły na pozyskanie filmów – zachęcam do dzielenia się nimi.

Dorota Gołębiowska

mentorka

My np. nawiązałyśmy współpracę ze stowarzyszeniem młodych, którzy chętnie pomogą w wyborze ciekawych filmów, a także w poprowadzeniu kilku spotkań.

Izabela Putz

Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Nowym Tomyślu

Witam Wszystkich.Faktycznie robiąc niespodziankę z filmu i trzymając klubowiczów w lekkim napięciu-to działa :) i chętnie przychodzą nawet z czystej ciekawości. Nasze spotkania rozpoczynają się powitaniem, młodzież nie musi się już integrować, ponieważ znają się dobrze.Muszą jednak porozmawiać ze sobą, dlatego mają trochę swobody zanim zacznie odbywać się emisja filmu.Przynoszą ze sobą suchy prowiant : paluszki, popcorn, napoje (chcą poczuć się jak w kinie:).Atmosfera jest naprawdę fajna,swobodna, domowa.

Agnieszka Rojewska

Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Proszowicach

To wspaniale, że masz już grupę i to taką, która lubi ze sobą przebywać. Jak liczna jest wasza grupa i ile spotkań już się odbyło?
Życzę powodzenia!

Izabela Putz

Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Nowym Tomyślu

(a_rojewska napisał(a):Witam Wszystkich.Faktycznie robiąc niespodziankę z filmu i trzymając klubowiczów w lekkim napięciu-to działa :) i chętnie przychodzą nawet z czystej ciekawości. Nasze spotkania rozpoczynają się powitaniem, młodzież nie musi się już integrować, ponieważ znają się dobrze.Muszą jednak porozmawiać ze sobą, dlatego mają trochę swobody zanim zacznie odbywać się emisja filmu.Przynoszą ze sobą suchy prowiant : paluszki, popcorn, napoje (chcą poczuć się jak w kinie:).Atmosfera jest naprawdę fajna,swobodna, domowa.)

Agnieszko, dziękuję za Twoje refleksje wynikające ze zdobytych już doświadczeń. Zgadzam się z Tobą, że warto dać młodzieży klika minut, aby ze soba porozmawiali, znim zaprosicie ich na projekcję. Przecież to oni są najważniejsi i moim zdaniem niezwykle istotne jest stowrzenie im odpowiedniej atmosfery, danie trochę więcej swobody (niż np. na lekcjach), wtedy biblioteka i spotkania klubowe bedą im się miło kojarzyły. Jestem pod dużym wrażeniem tempa i rozmachu, z jakim ruszyliście. 
Agnieszko, napisz, proszę, co jest dla Ciebie najtrudniejsze w pracy z młodzieżą, a co daje najwięcej satysfakcji. Twoje uwagi praktyka na pewno zainteresują innych.

Dorota Gołębiewska

mentorka

ja natomiast mam obawy. W tym momencie są u nas ferie i dzieciaki powyjeżdżały. A co bedzie po feriach, czy będą miały ochotę przyjść na kolejne spotkanie? Przed feriami pewne rzeczy ustalilismy co będziemy robić po przerwie, ale czy starczy im zapału. Mam nadzieję, że wrócą i będą chętni do pracy i zrealizujemy to co zaplanowaliśmy wcześniej. :(

Wioletta Pakos

Gminna Biblioteka Publiczna w Wildze

Witam :)
Dawno nic nie pisałam, chociaż zaglądam tu każdego dnia.
Jestem po dyskusji z klubowiczkom, która angażuje się całym sercem w działania MKF-u na temat promocji MKF-u i tego jak młodych zmotywować i przekonać aby dołączyli do nas.
Organizujemy w czwartek kolejne spotkanie robocze, chcemy porozmawiać o następnym bloku filmowym, o promocji naszego klubu, myślę że to spotkanie musi się odbyć, by podzielić się propozycjami i pomysłami dalszej edukacji filmowej, zwłaszcza, że odwiedzający bibliotekę klubowicze często siadają i dyskutują o filmach , wymieniają opinie itd.
Na spotkaniu wybierzemy kolejny blok filmowy i filmy, które będziemy oglądać, ustalimy terminy i ruszymy z plakatami ulotkami, zamieścimy informację w internecie, na blogu…. Omówimy oprawę naszej projekcji. Chcę zaproponować przed następną projekcją składkę i złożenie zamówienia do pizzerii. W oczekiwaniu na jedzonko zaproponuję i zachęcę do uczestnictwa w grach, zabawach i rozmowach integracyjnych- wybiorę coś z proponowanych na kursie. Oczywiście dostosuję wszystko do ewentualnych propozycji klubowiczów. 
Muszę się przyznać, że czasem załamuję ręce i zastanawiam się czy na kolejną projekcję przyjdą, obecnych klubowiczów zapraszam przeważnie drogą e-mailową, telefonuję lub osobiście, cały czas nie pozwalam im o Klubie zapomnieć ale z dozą rozsądku:).
Bardzo chcę by dołączyły do nas nowe osoby… ale coraz częściej myślę, że to bardzo trudne… bo informacja w mediach , plakaty w szkołach itp.to nic nie daje .
Tych którzy są do tej pory to klubowicze, których zwerbowałam poprzez bezpośrednie zaproszenie, rozmowę i może mój entuzjazm. Przed następną projekcją mam zamiar wybrać się do szkoły do klas gimnazjalnych i podczas lekcji rozdać zaproszenia -ulotki i krótko zachęcić osoby zainteresowane taką formą spędzania wolnego czasu.
Pozdrawiam wszystkich, życzę miłego dnia.
Jutro okaże się czy przyjdą na spotkanie MKF_u.
Alicja Goryńska
Biblioteka Publiczna im. J. Iwaszkiewicza w Sępólnie Krajeńskim
Alicjo, jestem pod dużym wrażeniem dynamiki i rozmachu Waszych działań. Jak widać i z innych wypowiedzi, najwięcej obaw budzi to, czy uda się podtrzymać zainteresowanie klubowiczów i ich aktywny udział w spotkaniach. Myślę, że pomysł z bezpośrednim dotarciem do uczniów w szkołach jest bardzo dobry. Warto także postawić na tzw.marketing szeptany, a klubowicze tu mogą pomóc najlepiej, ponieważ to oni przekażą najbardziej wiarygodną informację o tym, jak sympatycznie, ciekawie i rozwijająco spedza się czas w Waszym klubie. 
Trzymam kciuki za czawartkowe spotkanie z młodzieżą. Myślę, że opracowanie planu projekcji i harmonogramu spotkań, to kolejny ważny krok przed Wami. Przypuszczam, że znajdą się osoby, które będą chciały okazjonalnie uczestniczyć w Waszych spotkaniach, wybierając konkretne tematy czy tytuły filmów, dlatego warto informacje o Waszym programie rozpowszechnać. Wspomniałaś, że prowadzicie blog, bardzo ciekawa jestem, jak on wyglada – czy mogłabyś nam podać adres? 
Alicjo, życzę udanego jutrzejszego spotkania i oczywiście czekamy na Twoje kolejne relacje.
Pozdrawiam serdecznie Ciebie i Twoich klubowiczów:)
Dorota Gołębiewska
mentorka
Wczoraj miałam spotkanie z młodzieżą, zastosowałam opcję – film niespodzianka, był to „Sierociniec”. Martwiłam się czy spotkanie w ogóle się odbędzie, ponieważ dzień wcześniej było zwarcie elektryki i nie miałam prądu, ale zdążyli naprawić. Przyszło 9 osób, kilka osób z pierwszego spotkania, ale wszyscy się znają. Byłam mile zaskoczona frekwencją, ponieważ tego samego dnia odbywała się dyskoteka gimnazjalistów w pobliskiej szkole. Za miesiąc mam kolejne spotkanie :D
Krystyna Ostrowska
Gminna Biblioteka Publiczna w Juchnowcu Kościelnym
Jak widać, na nasze szczęście, nie wszyscy lubią tańczyć :) Cieszę się, że spotkania się udają a nasze rady przydają. Ciekawa jestem jak gimnazjaliści odebrali „Sierociniec”? Jaki film planujesz w następnym miesiącu? Też ma to być niespodzianka? Czy może omówiłaś pomysł z grupą? Pozdrawiam.
Ania Mirska-Czerwińska
koordynatorka kursu internetowego
Byłam zaskoczona, że niektóre momenty w filmie były dla nich niezrozumiałe, po obejrzeniu filmu rozpoczęłam luźną rozmowę, czy film się spodobał itp. Wyjaśnialiśmy niezrozumiałe momenty i sceny. Wydaje mi się, że młodzież w ogóle przyzwyczajona jest do tzw. „łatwych filmów” w odbiorze. Tym filmem trafiłam, ale do ostatniej chwili nie wiedzieli, jaki to film. Zorganizowałam ciastka, oni przynieśli chipsy :) . Zastanawiam się nad kolejnym filmem, ale też będzie niespodzianką dla młodzieży („Klub winowajców” lub „Zło”) 8-) .
Krystyna Ostrowska
Gminna Biblioteka Publiczna w Juchnowcu Kościelnym
Zgadzam się z Tobą, że młodzież przyzwyczajona jest do ogladania filmów łatwych w odbiorze, jednak, jak wynika także z Twoich doświadczeń, nie znaczy to, że tylko takie filmy chcą ogladać. Naprawdę warto młodych luidzi stawiać przed trudniejszymi zadaniami, wspierać i podpowiadać, ale dać też szansę wyciągania samodzielnych wniosków. Krysiu, Czy Twoi klubowicze oczekują właśnie lekiego repertuaru? Czy omawiałaś z mnimi ich zainteresowania filmowe i propozycje?
Dorota Gołębiowska
mentorka
Zachęcamy wszystkich do dodawania własnych komentarzy i pomysłów

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: